"Seryjni mordercy" - Michelle Kaminsky


Data wydania: 06.05.2020
Tytuł oryginału: Serial Killer Trivia: Fascinating Facts and Disturbing Details That Will Freak You the F*ck Out
Tłumaczenie: 
Stanisław Bończyk
 ISBN: 978-83-287-1391-8
Wymiary: 130 x 205 mm
Strony: 368
 Cena: 42,90 zł



Jako ogromna fanka książek i wszelakich informacji dotyczących seryjnych morderców czy psychopatów, nie mogłam przejść obojętnie obok nowości wydawniczej autorstwa Michelle Kaminsky. Seryjni mordercy to szybki przegląd przez naprawdę ogrom przypadków na temat zbrodni, okrucieństwa i budzących odrazę ludzkich czynów. Jednak czy aby na pewno taka forma jest odpowiednią opcją do zaprezentowania umysłów największych zbrodniarzy świata?

Michelle Kaminsky to absolwentka prawa, którą fascynują kryminalne podcasty oraz książki dokumentalne związane z taką tematyką. Stąd też można by zapewne stwierdzić, że posiada sporą wiedzę na temat seryjnych morderców czy gwałcicieli, aczkolwiek jej książka świadczy raczej o tym, że są to tylko szczątkowe informacje na temat każdego z opisywanych przypadków. Rozumiem, że Kaminsky chciała w jakiś sposób pokazać pewne statystyki i może zaprezentować wiele różnych osobowości, ale wydaje mi się, że tak naprawdę nie da się z tej pozycji za wiele wynieść. Przez ten ogrom nazwisk i informacji nic ciekawego nie pozostaje w głowie czytelnika.



Owszem, widać tutaj pewien zamysł – czy to jakby próba podziału morderców oraz szybkich opisów ich zbrodni ze względu na kraj, w którym grasowali, czy też może próba wyjaśnienia pewnych zagadnień, ale i tak chwilami miałam wrażenie, że ta książka jest mocno chaotyczna. W tym przypadku nie przekonuje mnie też sama forma i sposób prezentacji. Otrzymujemy tutaj ogrom pytań, czy to dotyczących konkretnej zbrodni, czy jakiegoś zjawiska, czy danej osoby, a potem odpowiedź autorki – nie są one jednak zbyt wyczerpujące. To raczej taka szybka wzmianka niż rzetelne opracowanie naukowe, poparte dobrym rozeznaniem w temacie, choć niby bibliografia wydaje się być konkretna.

Styl Michelle Kaminsky jest prosty, przystępny i w pełni zrozumiały. Nie ma ona doświadczenia pisarskiego, ale też napisanie tej książki go nie wymagało. To wszystko tak naprawdę bardziej przypomina spis krótkich wpisów, które można by umieścić na blogu pisanym przez człowieka, który lubuje się w tematyce zbrodni. Ot takie szybkie ciekawostki na dany temat, bez konkretnego zagłębiania się w opisywany przypadek, a co dopiero psychikę danego mordercy. I to właśnie mnie nie przekonuje do tej pozycji. Zdecydowanie bardziej wolę takie opracowania, w których być może pojawia się mniej nazwisk i przykładów, ale są one porządnie rozpracowane i zaprezentowane. To wtedy mam szansę na przeprowadzenie analizy, na zastanowienie się nad danym przypadkiem, zagłębienie się w opisywaną sprawę. A tutaj? Nie pamiętam już żadnego nazwiska, które padło na kartach owej książki.



Z jednej strony istnieją na pewno osoby, które docenią taką ilość ciekawostek i podawanych przykładów. Z drugiej jednak osobiście uważam, że taka forma pytań i odpowiedzi po pewnym czasie stałą się dosyć nużąca i tym samym moja ciekawość jako czytelnika znacznie się zmniejszyła. Zaczęłam się rozpraszać, myśleć o czymś zupełnie innym, tylko nie o tym, co w danym momencie mam przed oczami. Dlatego też musiałam sobie tę książkę dawkować i dosyć często odkładałam ją na półkę.

Prawdopodobnie ta pozycja sprawdzi się jedynie w przypadku osób, które dopiero raczkują w tej tematyce. Czują taką fascynację i głód ciekawostek. Z kolei osoby, które podobnie jak ja, lubią sobie nieco poanalizować czy też mocniej zgłębić temat, mogą poczuć rozczarowanie i szybko się zniechęcić do tego sposoby prezentacji informacji.

Za egzemplarz dziękuję wydawcy.

Komentarze

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...