"Cyberpunk. Odrodzenie" - Andrzej Ziemiański

 



Data wydania: 12.08.2020
ISBN: 978-83-287-1362-8
Wymiary: 130 x 205 mm
Strony: 412
Cena: 39,90



Już jako naprawdę mały dzieciak uwielbiałam mocne i konkretne science-fiction, w którym królowały androidy, zaawansowana technologia i lekko ponury, deszczowy klimat. Zawdzięczam to przede wszystkim mojemu tacie, który również gustował w podobnych nurtach, a ja jako sześcioletnia dziewczynka, siedząc mu na kolanach, obserwowałam nawet jak gra w tego typu gry komputerowe, z pośród których zawsze królował Łowca androidów. Książki z tego gatunku również zawsze były obecne w naszym domu, a i szybko też podłapałam motyw takich filmów. A więc rozumiecie zapewne, że to taka sentymentalna miłość do podobnych klimatów sprawia, że do dziś uwielbiam się w nich zagłębiać.

Muszę przyznać, że powieść Andrzeja Ziemiańskiego dosyć szybko skojarzyła mi się z klimatem słynnego Blade Runnera – książki, filmu, gry. A ponieważ do Łowcy androidów mam wyjątkowy sentyment, to naprawdę poczułam się w jakiś sposób urzeczona. Rozświetlone neonami miasto, mroczne zakamarki, dziwne porachunki, deszczowy i mglisty klimat – no coś wspaniałego. Świat, w którym rozgrywa się akcja, to miejsce, w którym rządzi technologia i zbrodnia. Chociaż autor nie skupił się zbyt mocno na opisywaniu wszystkiego w sposób wyjątkowo szczegółowy, to i tak byłam w stanie poruszyć swoją wyobraźnię i dostrzec typowy charakter tej przestrzeni.

Książkę tę zdecydowanie charakteryzuje wartka akcja oraz wyraziści bohaterowie. Chociaż z opisu znajdującego się na tyle okładki możemy wywnioskować, że narracja należeć będzie przede wszystkim do Sheya Scotta, byłego policjanta, który choruje na śmiertelną chorobę, a jednak podejmuje się beznadziejnego zadania odnalezienia kobiety, która w biały dzień zamordowała kilkanaście osób, to otrzymujemy tutaj coś nieco innego. Shey jest zaledwie jednym z bardziej znaczących tutaj bohaterów, niemal na równi ze swoim partnerem Lou Landonem oraz Axel Staller – bliźniaczej siostry kobiety, której policja poszukuje. Ich perspektywy przeplatają się ze sobą, ale wszyscy zmierzają do tego samego celu – odnalezienia morderczyni i zrozumienia, co nią kierowało oraz jakie miała motywy.

Bardzo podobała mi się akcja w tej książce, jak i rozwój wydarzeń. Doskonałe tempo, zwroty fabularne, ciekawe rozwiązania i naprawdę niezłe zakończenie. Nie brakuje tutaj dynamiki, chwilami nawet jest to niemal jak wyścig z czasem, w którym niebezpieczeństwo czyha za rogiem. Towarzyszymy bohaterom na każdym kroku, zbieramy informacje, próbujemy poskładać to wszystko razem, aby zrozumieć, dlaczego doszło do zamordowania niewinnych ludzi. Jaki spisek się za tym kryje, co jeszcze wyjdzie na jaw, czy to aby zaledwie nie mały wierzchołek potężnej góry lodowej? Zaawansowana technologia i nauka przyszłości przeplatają się z typowym wątkiem kryminalnym, a ta mieszanka naprawdę porywa czytelnika.

O ile Shey czy Lou nie wzbudzili we mnie większych emocji i specjalnie się nie skupiałam na tym, co im dolega, tak sama historia Axel i jej siostry naprawdę przypadły mi do gustu. Zwłaszcza, że Axel stała się „ofiarą” nowoczesnej technologii. Uwielbiam motyw sztucznej inteligencji, która współgra z człowiekiem i jako tako nim kieruje. Wbrew pozorom nie brakuje w takim motywie humoru – niby algorytmu czegoś takiego nie posiadają, a jednak rozmowy Axel i Kita były doskonałe. Generalnie dialogi w tej książce są w porządku, styl autor jak najbardziej mi podpasował, podobnie jak sam pomysł na fabułę i jego całościowe wykonanie.

Cyberpunk to naprawdę bardzo przyjemna lektura, przy której doskonale się bawiłam. Znajduje się w niej wszystko to, co powinno być w dobrym science-fiction. Niezły klimat, ciekawi bohaterowie, dobra fabuła. Moje pierwsze spotkanie z twórczością tego autora muszę uznać za naprawdę udane.

 Za egzemplarz dziękuję wydawcy.

Komentarze

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...