Dan Krokos - "False memory"/"Obca pamięć"


Nasz mózg to naprawdę zadziwiający twór. Podobno korzystamy tylko z 10 % jego możliwości, a czy zastanawialiście się kiedyś, co się kryje za tymi pozostałymi 90 %? Cały proces przetwarzania informacji, która biegnie przez połączone ze sobą neurony, wydaje się być naprawdę niesamowity. A jeszcze ciekawszym zagadnieniem jest pojęcie pamięci – pamięć generatywna, długotrwała, krótkotrwała… Natomiast zakłócenia w funkcjonowaniu mózgu mogą prowadzić do naprawdę zadziwiających przypadków – również zakłócenia pamięci.

Któregoś dnia 17-letnia Miranda budzi się sama na ławce w parku. Problem polega na tym, że ma amnezję – nie pamięta skąd pochodzi ani w jaki sposób się tam znalazła. Jakby tego było mało, przypadkowo, siłą umysłu wywołuje niesamowitą panikę wśród ludzi odwiedzających centrum handlowe. Jej uwagę przykuwa jednak chłopak, który w ogóle nie odczuwa strachu. Peter – bo tak ma na imię owy osobnik – stara się wytłumaczyć dziewczynie, kim jest. Oboje należą do grupy poddawanej tajnym eksperymentom. Są znakomicie wykwalifikowani w walce, ale jest coś ważniejszego – posiadają przerażające umiejętności, który każdy chciałby wykorzystać jako broń idealną. Czy z tego może wyniknąć coś dobrego?

Nie ukrywajmy – książek o bohaterze, który stracił pamięć jest wiele na rynku. Motyw stał się w pewnym stopniu oklepany, ale wiecie co Wam powiem? Takiej książki, jak „Obca pamięć” to Wy nie znajdziecie! Utrata pamięci przez główną bohaterkę to coś znacznie więcej – to kwestia genetyki. Przyznam, że początkowo faktycznie myślałam, że poza tą całą amnezją, nie będzie tutaj więcej nic szczególnego, ale rozwój fabuły uświadomił mi, że jest zupełnie inaczej. Stopniowo dowiadujemy się coraz więcej o tajnych badaniach i eksperymentach. Ponieważ narracja jest pierwszoosobowa – z punktu widzenia Mirandy – to odczuwamy dokładnie to, co ona. Na początku nic nie wiemy, dopiero wraz z chwilami, w których główna bohaterka otrzymuje coraz więcej informacji, my zaczynamy podobnie jak ona, rozumieć, co się dzieje – przynajmniej w pewnym stopniu.


Rozwój wydarzeń naprawdę bardzo mi się podobał. Przede wszystkim – nie ma tutaj nudy. Akcja pędzi, stale coś się dzieje, a Dan Krokos wcale nie oszczędza swoich bohaterów. Wraz z Mirandą staramy się odkryć prawdę, która staje się coraz bardziej fascynująca i skomplikowana. Okazuje się, że poza Mirandą i jej przyjaciółmi – Peter’em, Olive i Noah – istnieją również inne osoby, które posiadają podobne zdolności. A to jeszcze nie wszystko! Zadziwiający jest ich wygląd i powiązanie wszystkiego ze sobą, ale nie będę Wam zdradzać tej tajemnicy – poznajcie ją sami. Książka powinna się spodobać osobom, które lubią sceny walki wręcz – jest ich tutaj trochę. A jeśli chodzi o język… no cóż, trochę mi ciężko się w tej kwestii wypowiedzieć. To kolejna książka, którą postanowiłam przeczytać w oryginale i muszę przyznać, że chyba najprościej mi się ją czytało ze wszystkich książek po angielsku, które miałam do tej pory okazję przeczytać. Oczywiście nie uważam, żeby był to minus – w sumie tylko początek był napisany dosyć prostym językiem, potem było trochę bardziej skomplikowanie.

Kreacja bohaterów jest całkiem dobra, chociaż myślę, że można było odrobinę ją polepszyć. Jednak widać te najważniejsze cechy poszczególnych osób. Miranda jest dosyć porywcza i impulsywna, ale odważna i momentami rozważna. Zyskuje sympatię czytelnika, podobnie jak jej towarzysze. Tak sobie też myślę… wątek miłosny. To raczej do przewidzenia, że autor postanowił go tutaj wpleść. I teraz pojawia się pytanie – czy wyobrażam sobie tę książkę bez tego? Owszem, wyobrażam. Nie wiem, czy byłoby lepiej, czy gorzej, ale myślę, że mogłoby być nawet nieco ciekawiej. To już kwestia gustu, dobrze chociaż, że ten wątek nie zdominował całej powieści. Poza tym wartka akcja, rozbudzająca nasz umysł ciekawość i cale mnóstwo napięcia – to jest to! To właśnie te trzy rzeczy sprawiają, że książka jest znakomita.

„Obca pamięć” to książka pełna zaskakujących zwrotów akcji i nieprzewidywalności. Wzbudza w czytelniku wiele emocji, w tym poczucie niepewności, co wydarzy się za chwilę. Wraz z Mirandą przeżywamy budzącą krew w żyłach przygodę i staramy się odkryć niesamowitą prawdę o niej, jej zdolnościach i pochodzeniu. Ta książka posiada pewną oryginalność, która wyróżnia ją wśród wielu pozycji, które możemy znaleźć dzisiaj w księgarniach. Jestem bardzo zadowolona z lektury tej pozycji, naprawdę znakomicie spędziłam czas. Wystawiam 8/10.

Komentarze

  1. Książka czeka na swoją kolej na mojej półce. Nie umiem się już doczekać, kiedy ją otworzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli zdobędę to przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czuję się zachęcona a nie sądziłam jakoś tak myślałam że nie dla mnie, ale ... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam jedną negatywną recenzję, teraz czytam jedną pozytywną, więc póki co idzie 1/1 :) Chyba muszę się sama przekonać jaka jest ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo, ale to bardzo mi się podobała i nie mogę się doczekać kolejnej części.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię kiedy dana książka obfituje w dynamiczną akcję, dlatego chętnie zapoznam się z ,,Obcą pamięcią''.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nie za bardzo odnajduję się w fabule tej powieści. Poza tym z tego, co widzę to debiut literacki, dlatego na razie odpuszczę sobie twórczość tego pisarza.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mnie zachęciłaś :) Rozejrzę się za książką.

    OdpowiedzUsuń
  9. Potrafisz zachęcić :) Teraz żałuję, że nie zgłosiłam się do konkursu, w której do wygrania był egzemplarz ;/

    OdpowiedzUsuń
  10. W wolnej chwili sięgnę, czasem lubię poczytać tego rodzaju literaturę :)
    http://qltura.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Naczytaam sie wiele pozytywnych opini i jestem przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie Twoja recenzja bardzo zachęciła, przyznam. DO tej pory nie słyszałam o tej książce, ale wszystko w niej wydaje się interesujące, dlatego przy najbliższej okazji postaram się ją przeczytać (:

    OdpowiedzUsuń
  13. BARDZO chcę przeczytać! Czuję, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  14. Od dłuższego czasu chodzi za mną ta książka. Mam nadzieję, że uda mi się ją w końcu dorwać i przeczytać;)

    OdpowiedzUsuń
  15. O książce niestety jeszcze nigdy wcześniej nie słyszałam...

    OdpowiedzUsuń
  16. Cieszę się, że się podobała bo już czeka na półeczce ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Coś mnie w tej książce intryguje. Kiedyś przeczytam ją na pewno, pomimo tego, że w oczach większości blogerów wypada średnio. A poza tym okładka jest bardzo ładna. :D

    OdpowiedzUsuń
  18. O rany, o rany, o rany! Ja chcę to książkę ! Już jest na mojej liście 'must have'.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Narobiłaś mi strasznej ochoty! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super! Bardzo ciekawie się zapowiada, może kiedyś będę miała okazję ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ludzki mózg to coś co fascynuje mnie od dłuższego czasu, więc myślę, że z pewnością sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
  22. Zapowiada się ciekawie, chociaż wydaje mi się, że książka przypadła by do gustu bardziej mojemu chłopakowi :) spróbuję go namówić na lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi interesująco, na dodatek lubię motyw utraty pamięci w powieściach, więc tym bardziej powieść mnie zachęca. Jeśli jeszcze autor wpadł na oryginalny pomysł to już w ogóle super :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Czuję się zaintrygowana, ale jeszcze nie na tyle by jakoś specjalnie tej pozycji szukać :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Czuję się zachęcona. Zdecydowanie coś dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawie się zapowiada, może kiedyś będę miała okazję przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...