"Klątwa Tutanchamona" - Joyce Tyldesley


Są takie postacie historyczne, o których każdy kiedyś słyszał i nie mam tutaj na myśli zdobywania wiedzy na lekcjach historii. Po prostu są to takie osoby, które wywarły ogromny wpływ na kształtowanie się terenów czy granic, na politykę, na władzę. Jest też taka postać, która ma większe znaczenie jeśli chodzi o tajemnicę i niedomówienia historyczne. Na swój sposób wzbudza naszą fascynację i ciekawość. Mowa oczywiście o Tutanchamonie.

Tutanchamon był jednym z władców Egiptu z XVIII dynastii. Jego rządy nie trwały zbyt długo, a panowanie rozpoczął w wieku mniej więcej 8 lat. Nie można powiedzieć, że zrobił on dla Egiptu coś wielkiego i znaczącego, ponieważ tak nie było. Było mnóstwo innych władców, którzy faktycznie wywarli wpływ na kulturę i rozwój tego pięknego kraju, jednak prawdopodobnego syna Echnatona nie można do nich niestety zaliczyć. Dlaczego więc na pytanie o najsłynniejszego faraona przychodzi na myśl jego imię? Odpowiedź jest prosta – z powodu tajemniczej klątwy.

Joyce Tyldesley postanowiła napisać książkę, w której wyjaśni wszelkie podejrzenia i niedopowiedzenia jeśli chodzi o ową klątwę, a dodatkowo postara się przedstawić, a właściwie w pewien sposób „zrekonstruować” życie młodego faraona, który rozbudził ciekawość wielu ludzi. Muszę przyznać, że wyszło jej to naprawdę dobrze. Osobiście odkąd tylko pamiętam fascynuję się Starożytnym Egiptem, więc całą książkę czytało mi się naprawdę bardzo przyjemnie, chociaż uważam, że niektóre momenty mogą niektórych czytelników troszeczkę znużyć. Nie chodzi nawet o to, że są źle napisane, po prostu zazwyczaj tak to jest, że pewne elementy w takich historiach wzbudzają w nas mniejsze zainteresowanie niż inne.

Jest to książka typowo dokumentalna, chociaż język autorki zupełnie takowego nie przypomina. Zazwyczaj książki popularno-naukowe są pisane dosyć trudnym językiem, ale w tym przypadku jest on naprawdę lekki i prosty w odbiorze. Oczywiście pojawia się wiele faktów, a praktycznie same fakty, ponieważ pani Tyldesley cytuje wielu naukowców, badaczy, artykuły z gazet itd., ale naprawdę czyta się to bardzo przyjemnie. Książka dzieli się na dwie części, pierwsza to dochodzenie do odkrycia grobu Tutanchamona, kilka wzmianek o klątwie, przebieg badań. Druga to bardziej nowoczesne spojrzenie na całą sprawę z odniesieniem się do najnowszych badań. Czy którąś część uważam za ciekawszą? Raczej nie, ponieważ obie są bardzo ważne i istotne w tym temacie.

Z pewnością jest to intrygująca pozycja, zwłaszcza dla osób, które kochają Starożytny Egipt. Osobiście czuję jednak lekki niedosyt, bo mimo że faktycznie dowiedziałam się kilku informacji i zapoznałam się z zacytowanymi przez autorkę pracami i badaniami, to czegoś mi tutaj zabrakło. Myślę, że trochę za mało poświęcone zostało samej tajemniczej klątwie. Życie faraona, przedstawienie tamtych czasów, odkrywanie grobowca – te elementy zostały zrealizowane naprawdę całkiem nieźle, natomiast sam motyw klątwy moim zdaniem jest przedstawiony bardzo pobieżnie.

Mimo wszystko bardzo się cieszę, że dane mi było sięgnąć po tę pozycję i się z nią bliżej zapoznać. Czytało mi się ją bardzo przyjemnie i myślę, że każdy fan tej tematyki mimo wszystko powinien się z nią zapoznać. Są pewnie lepsze pozycje na ten temat, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przeczytać i tę. Poza tym jest ona naprawdę ładnie wydana, zawiera mnóstwo zdjęć (i czarno-białych i kolorowych), ma twardą okładkę, która jest po prostu przepiękna. Niby to tylko maska Tutanchamona, a jednak przyciąga oko. Widać, że autorka sięgnęła do wielu źródeł podczas tworzenia tej książki, a to zawsze zaleta w oczach czytelnika. Zdecydowanie ma więcej plusów niż minusów, więc polecam.

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu:

 

Komentarze

  1. Z przyjemnością sięgnęłabym po tę książkę. Podobnie jak ty, interesuję się starożytnym Egiptem oraz klątwą Tutanchamona. Wiele o niej czytałam i z chęcią dowiedziałabym się jak to tak naprawdę z nią jest.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie dowidziałabym się czegoś więcej o Tutenchamonie .

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze interesowałam się starożytnością, szczególnie Egiptem i Grecją, więc chętnie przeczytam tę książkę. Chętnie się dowiem czegoś nowego o tym władcy.

    in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Miłośniczką fantastyki nie jestem, aczkolwiek czytują ją od czasu do czasu, lecz w przypadku powyższej książki jednak spasuje, gdyż nie zaciekawiał mnie jej fabuła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm Egipt.. starożytne cywilizacje coś co lubię ale zastanawiam się czy więcej w niej faktów czy fabuły? zapraszam http://qltura.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Za historią nie przepadam, ba raczej jej nie trawię, ale lekki język może zadziałać na korzyść tej książki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakoś mnie ta książka w ogóle nie zainteresowała, więc ją sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Już sam tytuł mnie zaciekawił :D Z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś bardzo interesowałam sie starożytnością, a w szczególności starożytnym Egiptem. Mam w domu ogromną kolekcję książek o tym właśnie okresie, ponad 60 pozycji ;)

    Pozdrawiam i zapraszam:

    im-bookworm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka niestety raczej nie dla mnie. : ]

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak wpadnie mi w łapki chętnie przeczytam - Starożytny Egipt intryguje mnie od dawnna. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie sięgnęłabym po nią w wolnym czasie, uwielbiam Starożytny Egipt :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chętnie sięgnę po tę książkę i zapoznam się z tą historią :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...