"Cisza przed burzą" - Christie Golden




Data wydania: 18.07.2018
Tytuł oryginału: Before the Storm
Tłumacz: Dominika Repeczko
ISBN: 978-83-66071-06-3
Wymiary: 140 x 209 mm
Strony: 408
 Cena: 39,99 zł
Seria: World of Warcraft 








Christie Golden to autorka, której nazwisko nigdy nie skojarzy mi się z czymś innym niż fantastyka. Nie często spotyka się kobiety, które tak mocno angażują się w tworzenie historii z uniwersum gier komputerowych czy rasowego science-fiction. Jednakże Christie Golden idzie w zaparte. Napisała sporo powieści z uniwersum Gwiezdnych wojen, ma na swoim koncie również książkę z cyklu Assassin’s Creed, a także ze świata Star Treka. Przoduje również w uniwersum słynnej gry, World of Warcraft. Ciężko zliczyć, którą z kolei powieścią na jej koncie jest Cisza przed burzą.

Choć nigdy osobiście nie grałam w World of Warcraft, to niejednokrotnie przewijał się on w moim życiu. Czy to w trakcie spotkań z kolegami, czy to gdzieś podsłyszałam, czy to w trakcie zwyczajnych rozmów ze znajomymi. Sama jestem jednak wielką fanką Heroes of Might and Magic i to zawsze ta gra komputerowa u mnie górowała. Do tej pory mam do niej ogromny sentyment i zdarza mi się pograć, choć nie mam na to zbyt wiele czasu. Zawsze uważałam, że te wszystkie gry fantastyczne, które opierały się na konkretnej strategii, mają podobny klimat. A że nikt nie napisał chyba książek z uniwersum Heroes… to ponownie skusiłam się na coś lekko pokrewnego. 

Nawet jeżeli spróbowałabym tutaj przybliżyć fabułę tej powieści, to nie jestem pewna, czy osoby, które nie znają tego uniwersum cokolwiek by zrozumiały. Sama też miałam pewny problem z wczuciem się w tę historię, choć nie jest to moja pierwsza książka z tego uniwersum. Z pewnością jednak byłoby mi nieco łatwiej, gdybym znała grę. Mimo wszystko Christie Golden starała się w jak najlepszy sposób przedstawić potencjalnemu czytelnikowi wydarzenia, których głównym motywem jest próba utrzymania w tajemnicy informacji o azerycie, tajemniczym materiale, który wypłynął na powierzchnię ziemi. Można go użyć w dobrych celach, ale gdy wpadnie w niepowołane ręce, może się okazać czystym niebezpieczeństwem i zagładą.

World of Warcraft nie traci na popularności – od lat jest naprawdę bardzo rozpowszechniany i rozbudowywany. Dla fanów gry książki z tego uniwersum to istna gratka, a fakt, że tworzą je różni autorzy stanowi pewne urozmaicenie, choć dla niektórych może to być męczące – taka zmiana stylu i pomysłowości. Sama nie przeczytałam zbyt wiele z tej serii, więc w tym temacie się nie wypowiem, ale Christie Golden ma naprawdę lekkie pióro i w bardzo dobry sposób pokierowała swoją historię. Świetnie pokazała intrygi snute przez Sylwanę Bieżywiatr, królową Porzuconych oraz działania Anduina Wrynna, młodego króla, który dopiero raczkuje w rządach, a nie miał zbyt wielkiego wyboru po tym, jak jego ojciec zmarł. Są tutaj widoczne motywacje, logiczne myślenie bohaterów, a oni sami są nad wyraz rzeczywiści.

Cisza przed burzą to taka typowa fantastyka, w której przejawia się motyw artefaktów, tajemniczych substancji, trolli, walczących ze sobą królestw, demonów… Myślę, że wiele osób doskonale wie, z czym mamy tutaj do czynienia, nawet jak nie do końca wie, na czym polega sam Warcraft. Ta swoista atmosfera jest tutaj odczuwalna na każdym kroku, Christie Golden ładnie prezentuje świat, w którym rozgrywa się cała akcja. Pobudza wyobraźnię, a książkę czyta się naprawdę lekko i przyjemnie.

Zdecydowanie powieść tę mogę polecić fanom gry World of Warcraft, ale myślę, że nie tylko oni sięgają po książki z tego uniwersum. Są i tacy, którzy po prostu lubią tego typu fantastykę, więc dzieło Golden na pewno sprawdzi się również i w ich przypadku.

Recenzja napisana dla portalu duzeka.pl

Komentarze

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...