"Tylko jedno kłamstwo" - Kathryn Croft





Data wydania: 08.11.2017
Tytuł oryginału: While You Were Sleeping
Tłumacz: Aga Zano
ISBN: 978-83-8053-311-0
Wymiary: 145 x 205 mm
Strony: 392
 Cena: 36,90 zł







Choć pierwszą książką Kathryn Croft, która pojawiła się w naszym kraju była bestsellerowa Córeczka, to ja jednak dałam się dopiero skusić jej drugiej powieści, jaką jest nowość od tego samego wydawnictwa, Tylko jedno kłamstwo. Zupełnie nie wiedziałam, czego się mogę spodziewać po twórczości Croft, nawet jakoś specjalnie nie zagłębiałam się w recenzje jej poprzedniej książki, dzięki czemu prawdopodobnie pojawiły się w mojej głowie żadne wyszukane oczekiwania. Mimo wszystko muszę przyznać, że otrzymałam naprawdę dobry thriller. 

Tara Logan ma na pozór idealne życie. Cudowną rodzinę, opiekuńczego męża, uroczego syna, nastoletnią córkę. Spełnia się w swoich pasjach, nie może narzekać na pracę, mieszka w pięknym domku, na osiedlu, gdzie wszyscy sąsiedzi stanowią przyjacielską społeczność. Wszystko ulega diametralnej zmianie, gdy któregoś ranka Tara budzi się w łóżku jednego z sąsiadów i odkrywa, że ten jest martwy. Nie ma pojęcia, co się wydarzyło wieczorem i w nocy – czy cokolwiek zaszło pomiędzy nią a Lee? Pewna jest tylko tego, że go nie zabiła. A skoro to nie ona, to zrobił to ktoś inny, ktoś, kto widział ich razem. Czy powróci, aby zabić i Tarę?

W powieści Croft jedno kłamstwo goni kolejne, a prawda pozostaje nieodkryta do samego końca. Nie możemy być pewni, kto mówi prawdę, a kto nie. Wszyscy bohaterowie chcą chronić własną skórę, ale mogą albo kłamać, albo zmyślać, albo… udawać, że nic nie wiedzą. Inni z kolei będą wymyślali własne scenariusze. Pięknie widoczne jest tutaj życie takiej sąsiedzkiej społeczności, gdzie plotki roznoszą się w zastraszającym tempie. Zgodnie z zasadą „nie znam się, to się wypowiem”, pojawiają się nowe wizje, a policja musi sprawdzić każdy trop. Plotki i podejrzenia niczego im nie ułatwiają, jakby nawet oddalały ich od odnalezienia prawdziwego mordercy. Tara początkowo ukrywa prawdę, nie chce, aby ktokolwiek powiązał ją ze śmiercią Lee. Wkrótce jednak okazuje się, że być może jej nastoletnia córka miała z nim coś do czynienia… I wtedy zaczyna się prawdziwa jazda bez trzymanki.

Przyznaję, że kilka wprowadzonych przez Croft elementów było tutaj niepotrzebnych, zwłaszcza niektóre subtelne romanse, jednakże można z łatwością przymknąć na to oko. Istotne natomiast jest to, że naprawdę skrzętnie uknuła swoją intrygę, bowiem w każdym z bohaterów widziałam podejrzanego. Choć na pozór wszyscy żyli w dobrych relacjach, to można było snuć swoje własne wizje i wyobrażenia na temat tego, dlaczego doszło do morderstwa. Właściwie byłam w stanie znaleźć motyw każdemu, tylko nie prawdziwemu mordercy, którego autorka zdemaskowała dopiero na sam koniec. I to właściwie nie od razu, do ostatnich stron trzymała mnie w napięciu i potrafiła jeszcze coś pokręcić. Nie brakuje tutaj zaskakujących zwrotów akcji, a najważniejsze jest to, że fabuła rzeczywiście jest przewidywalna. Gdy w pewnym momencie poczułam radość i pewną satysfakcję, że rozwikłałam zagadkę morderstwa, to i tak mój zapał szybko ostygł, bo po prostu okazało się, że się myliłam. 

Croft w bardzo umiejętny sposób nie tylko miesza czytelnikowi w głowie, ale odpowiednio łączy ze sobą wszystkie motywy i elementy tej powieści. Otrzymujemy zatem naprawdę porządnie skonstruowany i napisany thriller, od którego ciężko się oderwać. Istotną rolę odgrywa także mocna kreacja bohaterów, nie tylko Lary, ale właściwie każdego, kto się tutaj pojawia. Autorka potrafi też odpowiednio kierować emocjami czytelnika, nie zapomina o wytworzeniu dobrej atmosfery, dopasowanej do każdej z rozgrywających się tutaj scen. Dzięki temu książka staje się jeszcze bardziej intrygująca.

Jeżeli poszukujecie naprawdę porządnie napisanego thrillera, to zdecydowanie polecam Wam twórczość Kathryn Croft, a przynajmniej póki co mogę śmiało zarekomendować Wam powieść Tylko jedno kłamstwo. Tak bardzo mi się spodobało i wpasowało w moje gusta, że postaram się jak najszybciej nadrobić zaległości i przeczytać Córeczkę. Mam nadzieję, że okaże się równie dobra, a może nawet lepsza niż ta pozycja.  



www.taniaksiazka.pl
 

Komentarze

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...