"Córka samuraja" - Lesley Downer

 
 
 
 
Data wydania: 15.01.2014
Tytuł oryginału: The Samurai's Daughter
Tłumacz: Monika Wiśniewska-Wyrwas
ISBN: 978-83-7508-860-1
 Wymiary: 150 x 230
Strony: 384
Cena: 38,00
 
 
 
 
 
 
W moje łapki trafiła kolejna książka z działu literatury historycznej, tym razem autorstwa Lesley Downer. Autorka nie była mi znana, bowiem po powieści historyczne nie sięgam aż tak często, więc obeznana zbytnio nie jestem. Ale przecież nie można się ograniczać, trzeba się rozwijać! Dlatego z chęcią dałam się ponieść tej cudownej historii, która kryje w sobie wiele dobrego. Moi Kochani, poznajcie „Córkę samuraja”!

Akcja powieści rozgrywa się w roku 1873, kiedy to w Japonii zaczęła wisieć w powietrzu wojna domowa. Taka jest córką najsłynniejszego generała, samuraja Kitaoki. Dziewczyna młoda, lekko skryta, chcąca wyrwać się spod panujących stereotypów, choć zawsze znajduje się jakieś „ale”. Nadal jednak pozostaje córką samuraja i doskonale wie, czym jest honor. Niespodziewanie któregoś dnia na jej drodze staje Nobu, biedny chłopak z wrogiego klanu, który został rozgromiony przez ojca Taki. Oboje przypadają sobie do gustu, wywiązuje się między nimi zauroczenie, ale los nie ma w zwyczaju sprzyjać młodym kochankom. Zostają brutalnie rozdzieleni i każde musi zacząć żyć swoim życiem. Jednak czy ich miłość okaże się na tyle silna, żeby przetrwać wojnę domową, odnaleźć się na nowo i być razem mimo przynależności do dwóch wrogich sobie klanów?

„Niech wróg tnie twoje ciało, być mógł ciąć jego kości.”

Kulturą Japonii nigdy nie interesowałam się jakoś nadmiernie, chociaż samuraje zawsze wydawali mi się postaciami intrygującymi. Moje zafascynowanie wzrosło po obejrzeniu filmu „47 roninów”, których historia również zostaje wspomniana w powieści Lesley Downer. Cieszy mnie to, że autorka nie poszła po najprostszej linii oporu, tylko naprawdę przyłożyła się do wykreowania świata, w którym rozgrywa się historia Taki i Nobu. Oddanie realiów czasów, w jakim przyszło żyć tej dwójce, wyszło naprawdę znakomicie. Z łatwością można poczuć klimat Japonii, ale również powagę sytuacji wynikającej z toczącej się wojny. Autorka sprawiła, że rzeczywistość powieści całkowicie nas przenika, czytelnik zostaje porwany do kart tej historii i aż do ostatniej strony nie ma możliwości ich opuszczenia.

Narracja trzecioosobowa z punktu widzenia wszechwiedzącego narratora nieco utrudniła mi zżycie się z bohaterami, ale nie można zaprzeczyć, że są oni dobrze wykreowani. Zwłaszcza młoda Taka, która zyskała moją sympatię. Interesującą postacią jest również jej matka, dawna gejsza. Postać samego generała Kitaoki była wzorowana na „ostatnim samuraju”. Pani Downer utworzyła gamę różnobarwnych osobowości, z których każda odgrywa swoją rolę. Rozgrywające się wydarzenia są chronologiczne, obserwujemy rozwój i zmiany zachodzące w bohaterach, przede wszystkich w dwójce głównych postaci, dla których ten ciężki okres w dziejach kraju jest również okresem wchodzenia w świat dorosłości. 

Styl autorki jest lekki i przyjemny. Rozbudowane słownictwo i płynność językowa są tutaj podstawowymi elementami, dzięki któremu książka zyskuje w oczach każdego. „Córka samuraja” jest wymieszaniem fikcji i historii, a autorce udało się to naprawdę dobrze. Czytało mi się ją naprawdę dobrze i z przyjemnością, chociaż żałuję, że nie byłam w stanie odczuć motywu miłości wystarczająco dobrze. Być może jestem wybredna, ale jakoś ciężko było mi zauważyć rozwój uczucia między Taką i Nobu – spotkań kochanków jest niewiele i osobiście uważam, że brakuje im głębi. Wiem, że co za dużo to niezdrowo, ale tutaj chyba mamy przegięcie w drugą stronę, a szkoda, bo potencjał na piękną i lekko tragiczną opowieść miłosną był. Mogła z tego powstać naprawdę poruszająca historia.

„Córka samuraja” to książka dobrze napisana, którą czyta się lekko i przyjemnie. Fabuła jest wciągająca, a bohaterowie realistyczni. Wątek miłosny trochę leży, ale naprawdę urzekło mnie przedstawienie książkowego świata, nawiązanie do kultur Japonii i tradycji samurajów oraz przedstawienie kilku legend japońskich. Uznanie dla autorki za ogromny wkład w tworzenie tej powieści. Jeżeli więc macie ochotę na zanurzenie się w świecie XIX-wiecznej Japonii to zachęcam do zapoznania się z twórczością Lesley Downer.

Za egzemplarz serdecznie dziękuję księgarni:

matras.pl

Komentarze

  1. Dawno nie czytałam powieści z akcją rozgrywającą się w dziewiętnastowiecznej Japonii, więc chętnie zabiorę się za tę książkę. Akurat nie jestem fanką fragmentów ukazujących ckliwe spotkania kochanków, więc tym bardziej czuję się zachęcona do przeczytania "Córki samuraja".

    OdpowiedzUsuń
  2. Samuraje jak najbardziej mnie interesują, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi bardzo się ta książka podobała i mam w planach zapoznanie się z innymi powieściami autorki, tym bardziej że ich akcja osadzona jest w Kraju Kwitnącej Wiśni :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznaję, ze brzmi świetnie, ale patrząc obiektywnie, nie sądzę, by udało mi się ją przeczytac:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Raczej nie dla mnie, ale moja przyjaciółka lubi takie klimaty
    Zapraszam do siebie: http://chcecosznaczyc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...