"Wiem o Tobie wszystko" - Claire Kendal

 
 
 
Data wydania: 18.02.2015
Tytuł oryginału: The Book of You
Tłumacz: Piotr Lewiński
ISBN: 978-83-7758-806-2
 Wymiary: 132 x 211
Strony: 416
Cena: 39,90







„Wiem o Tobie wszystko” to książka poruszająca bardzo trudną i nieprzyjemną tematykę jaką jest stalking. Pokrótce można go zdefiniować jako uporczywe nękanie czy też prześladowanie danej osoby, które wielu ofiarom spędza sen z powiek. Z czasem przeradza się ono w rzecz niezwykle groźną i niebezpieczną, a stalkerzy potrafią być tak sprytni, że niczemu niewinna ofiara nie jest w stanie zrobić zupełnie nic, aby wyrwać się ze szponów swojego prześladowcy.

Clarissa z dnia na dzień obawia się o swoje życie coraz bardziej. Rafe pojawia się na każdym kroku, osacza ją, posuwa się do rzeczy, o których Clarissa nawet by nie pomyślała. Jego działanie wzmacnia się za każdym razem, a młoda kobieta nie wie, jak sobie z nim poradzić. Pragnie pozbyć się swojego prześladowcy raz na dobre, ale wciąż brakuje jej dowodów. Słowo przeciwko słowu? To nic nie zmieni, a może tylko pogorszyć całą sytuację. W końcu nie można przewidzieć tego, co siedzi w głowie Rafe’a i do czego jeszcze jest zdolny…

Gdy ta książka do mnie trafiła to… sama pomyślałam, że mam stalkera. Promocja wydawnictwa była po prostu bezbłędna! Strzał w dziesiątkę, a za takie zaangażowanie i pomysłowość należą się brawa. Nie zwlekałam zbyt długo i szybko rozpoczęłam lekturę debiutanckiej powieści Claire Kendal. Zarys fabuły wydawał się być naprawdę interesujący, a jak się po chwili okazało – nie było to tylko pierwsze wrażenie. Autorka w znakomity sposób przedstawia realia świata stalkingu. W bardzo namacalny sposób przychodzi nam zapoznać się z tym, czego doświadcza główna bohaterka ze strony swojego stalkera. Doskonałe przekazanie powagi tego problemu, wewnętrznego rozdarcia Clarissy oraz usilnych prób poradzenia sobie z obsesją Rafe’go, która wzrasta z dnia na dzień.

Całą sytuację oraz to, jak się rozgrywa dalej, poznajemy z dwóch punktów widzenia. Z jednej strony jest to dziennik prowadzony przez Clarissę, dzięki czemu możemy poznać jej myśli i emocje. Wpisy Clarissy skupiają się tylko i wyłącznie na stalkingu – to właśnie one dają nam obraz poczynań Rafe’go. Z drugiej strony jest to wszechwiedzący narrator, który opisuje nam całą resztę – codzienne życie głównej bohaterki oraz pozostałe wątki, które jednak w nieodłączny sposób są związane z historią Clarissy. Podobało mi się to, że w dużym stopniu byłam w stanie sobie wyobrazić każdy moment opisywany przez autorkę – jak gdyby przed moimi oczami był wyświetlany film, który naprawdę potrafi wciągnąć, a aktorzy zostali idealnie dobrani do odegrania swoich ról.

Zdecydowanie największą zaletą jest szczegółowe i dokładne opisanie tego, co wyprawia Rafe. Chwilami jest to po prostu nie do uwierzenia! Czy człowiek naprawdę jest w stanie posunąć się aż do czegoś takiego? Kto wie… Ciekawym zabiegiem jest to, że autorka w pewnej chwili całkowicie zmienia bieg akcji i dochodzi do pewnego stonowania, umiarkowania, a wręcz spokoju. Cisza przed burzą to chyba odpowiednie określenie, bowiem zakończenie jest naprawdę niesamowite. Nie jestem w stanie określić, czy właśnie czegoś takiego się spodziewałam, ale przyznam szczerze, że czuję się usatysfakcjonowana. Ciekawa tylko jestem, jak ta historia prezentowałaby się z punktu widzenia Rafe’go… może dodanie rozdziałów z tej perspektywy jeszcze bardziej podsyciłoby całą atmosferę?

„Wiem o Tobie wszystko” to pozycja intrygująca, dająca do myślenia i lekko kontrowersyjna. Być może zabrakło mi tutaj lekkości pióra, ale przymykam na to oko, mając na uwadze fakt, że to debiut pani Kendal. Mimo wszystko powieść tę czytało mi się wybitnie dobrze i przyjemnie. Z łatwością przyszło mi wczucie się w całą sytuację oraz zrozumienie głównej bohaterki. Z chęcią i dużym zaangażowaniem przewracałam każdą kolejną stronę, bowiem byłam niezmiernie ciekawa, co jeszcze Rafe zgotuje Clarissie. No i nie da się ukryć, że nie mogłam się doczekać zakończenia całej sprawy – tym bardziej, że nie miałam pewności, czy doświadczę happy-endu. Polecam zapoznanie się z twórczością Claire Kendal, zwłaszcza, że nie ma na rynku wydawniczym zbyt wielu książek o tej tematyce, a wykonanie jest naprawdę niezłe! Godna uwagi. 


Za egzemplarz serdecznie dziękuję:

muza.com.pl

oraz firmie Business & Culture

Komentarze

  1. Czekam na książkę. Ciekawe jak ja ją przyjmę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tę książkę i jestem jej bardzo ciekawa. Akcja promocyjna była wyborna!

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama byłam ofiarą stalkingu, więc wiem coś na ten temat. Chętnie sięgnę po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawie jak na mnie wpłynie ta lektura, jestem jej ogromnie ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam książkę i również mi się podobała, chociaż zakończenie mogłoby być mocniejsze w moim odczuciu. Spodziewałam się takiego finału, więc niestety pod tym względem autorka mnie zawiodła. Ale za to mieszana narracja i wszystkie aspekty związane ze stalkingiem sprawdziły się w tej historii bardzo dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzowałam ją przedpremierowo i mi także się podobała. Promocja była zacna i w pierwszej chwili aż się zaniepokoiłam!
    Zapraszam do mnie: http://chcecosznaczyc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam jeszcze do czynienia z żadną książką, która porusza temat stalkingu, więc jestem nią tym bardziej zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cały czas czekam na swoja przesyłkę, a wszyscy ciągle zaostrzają mi apetyt. Kiedy ja dorwę w łapy, to chyba nie puszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dużo się o tej książce ostatnio pisze i chciałabym ją przeczytać, ale chyba poczekam trochę z lekturą, aż nabiorę odrobinę dystansu do wszystkich opinii :) Obiecujące jest, że autorka potrafi sprawić, że czytelnik tam mocno się w wydarzenia wczuwa, a i sama tematyka jest intrygująca.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...