"Nowy alfabet mafii" - Ewa Ornacka & Piotr Pytlakowski

http://www.rebis.com.pl/rebis/public/books/books.html?co=print&id=K5936

Wiele osób dziwi się, że sięgam po książki o mafii skoro jestem dziewczyną. Nie mam pojęcia skąd u mnie takie zainteresowania, ale już od długiego czasu lubię o tym poczytać. Oczywiście najchętniej dowiaduje się nowych rzeczy o mafii sycylijskiej, gdyż to ona jest dla mnie podstawą, ale ponieważ mieszkam w Polsce, to wypada też trochę wiedzieć o własnym kraju, a właściwie jego przestępczości zorganizowanej. Dlatego właśnie w moje ręce trafił „Nowy alfabet mafii” autorstwa Ewy Ornackiej i Piotra Pytlakowskiego.

Przyznaję się bez bicia, że o losach polskiej mafii nie wiem za dużo. Może to i nawet dobrze, bo dzięki temu lektura tej pozycji okazała się być bardzo kształcąca i przyjemna. Gdybym czytała o czymś, co już wiem, zapewne byłabym znudzona. Biorąc pod uwagę jednak zasób informacji i ich rozległość, ciężko chyba znaleźć osobę, która znałaby te wszystkie fakty. Z tego powodu mogę śmiało stwierdzić, że nawet osoby obeznane w temacie wyjątkowo dobrze, dowiedzą się czegoś nowego. Poza  tym fascynaci po prostu lubią czytać książki ze swojej dziedziny, chociażby miały być one tylko i jedynie powtórzeniem. Może to dziwne, ale ja w pewnym stopniu delektowałam się czytaniem, bo czerpałam z niego sporą przyjemność. Czas leciał, a ja na zegarek nie patrzyłam, bo pochłonęły mnie historie zwarte w tej książce.

Bardzo podoba mi się forma tej publikacji. Rozdziałów jest sporo, ale mam wrażenie, że ich ułożenie zostało dobrze przemyślane. Niczym nowym będzie to, że pierwszy rozdział to sam wstęp. W końcu nosi on tytuł „Skąd się wzięła mafia?”. Potem natomiast dostajemy już lawinę informacji ze świata przestępczego – Pruszków i Wołomin to podstawa, ale zostały tutaj przedstawione jeszcze inne historie. Tekst pisany przez autorów to jedno, ale ciekawymi przerywnikami są przytoczone fragmenty rozmów z różnymi osobistościami. Książka jest wydana w bardzo estetyczny i przejrzysty sposób, w środku możemy nawet znaleźć zdjęcia kilku „znanych” ludzi. Niby nic takiego, ale wydanie często ma jednak znaczenie.

Styl przypominał mi w dużej mierze ten stosowany w publikacjach dokumentalnych i popularno-naukowych, chociaż nie do końca. Mimo wszystko język, którym posługują się autorzy jest przystępny i łatwy w odbiorze. Poruszana tematyka do najłatwiejszych i najprzyjemniejszych nie należy, więc przyjazny język ułatwia czytanie. Zaletą tej pozycji jest dopracowanie i dbanie o szczegóły. W tego typu literaturze jest to niezmiernie ważne, bo czytelnik pragnie dowiedzieć się jak najwięcej. Jest to właściwie rozszerzenie pierwszego „Alfabetu mafii”, który ukazał się w roku 2004. Od tamtego czasu sporo się zmieniło, więc tutaj otrzymujemy najnowsze informacje i najświeższe fakty dotyczące wielu głośnych afer.

Domyślam się, że nie jest to książka dla każdego i nie ma się co dziwić. Skoro kogoś takie klimaty nie interesują, to dlaczego ma po nią sięgać? Jeżeli jednak czujecie swego rodzaju fascynację, a może po prostu jesteście zaintrygowani polskim światem przestępczym, to uważam, że będziecie z lektury tej pozycji bardzo zadowoleni. Konkretna, dopracowana i na temat. Świetnie wydana, dobrze napisana, a przede wszystkim z ogromem informacji. Kto by pomyślał, że w Polsce dzieją się takie rzeczy! Tuż obok nas… Świetną sprawą jest również epilog, w którym zamieszczono spis ludzi powiązanych z mafią. To naprawdę kawał dobrej książki, z której jestem ogromnie zadowolona!

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu:

rebis.com.pl
 

Komentarze

  1. Lubię czytać kryminały, więc mafia chyba też zalicza się do kręgu moich zainteresowań. Mafia kojarzy się popularnie z Włochami lub Japonią, a przecież i w Polsce istnieje zorganizowana przestępczość.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie to nie moja bajka, jak sama mówisz.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja też lubię czytać książki z tematyką mafijną i to zwłaszcza w polskim wydaniu, dlatego bardzo chętnie poznam powyższą pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tym razem się nie skuszę, w ogóle jakoś ta książka mnie nie zachęca.

    OdpowiedzUsuń
  5. To książka idealna dla mojego chłopaka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio polubiłam kryminały, więc czemu nie ;d

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...