"Seryjni mordercy XX wieku" - Anna Poppek


Motyw morderstwa jest bardzo dobrze rozpowszechniony w literaturze, nie tylko tej współczesnej. Tajemnica, zbrodnia, zemsta, psychoza – to elementy, które możemy znaleźć w horrorach, thrillerach czy kryminałach. Jeżeli autor potrafi to wszystko ładnie połączyć i dobrze opisać, powstaje naprawdę ciekawa książka pełna napięcia, która nie daje nam o sobie zapomnieć. Problem polega na tym, że morderstwa nie są tylko fikcją literacką…

„Seryjni mordercy. Prawdziwe historie XX wieku” to książka autorstwa Anny Poppek, znanej z różnych publikacji i innych pozycji. To zbiór ponad 20 krótkich biografii seryjnych morderców, którzy grasowali w ubiegłym wieku, z których część żyje do tej pory. Niektórzy odsiadują wyrok i kto wie, co stanie się, gdy wyjdą na wolność. Nazwiska większości z nich ( o ile nie wszystkich) znajdują się na tylnej okładce, więc nie będę ich tutaj przytaczać. Powiem tylko, że są to zarówno nasi rodacy, jak i osoby zza granicy. O jednych zapewne słyszeliście, o innych pewnie nie. A teraz macie okazję zapoznać się z ich zbrodniami i krótkimi historiami ich życia – wstrząsającymi, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, które mogły wpłynąć na kształtowanie ich charakteru i psychiki, co stanowi naprawdę ciekawy element tej książki, ponieważ łatwo pokojarzyć pewne fakty i zebrać wszystkie informacje razem.

Chcę ostrzec osoby, które są wrażliwe i ciężko znoszą brutalne opisy morderstw, gwałtów i tortur – to zdecydowanie nie będzie pozycja dla Was za dobra, gdyż takowych opisów tutaj nie brakuje. Wręcz przeciwnie – jest ich całe mnóstwo, dlatego uważam, że to książka tylko dla ludzi o mocnych nerwach. Ponieważ jest to książka na swój sposób dokumentalna, autorka umieściła w niej zeznania świadków, przytoczyła cytaty samych oskarżonych i wierzcie mi – do najprzyjemniejszych rzeczy te zeznania nie należą. Język jest raczej prosty i potoczny, ale to nie nim zaprzątamy sobie głowę podczas czytania…

Co kieruje ludźmi, że stają się takimi potworami? Otóż możemy tutaj szukać wielu wyjaśnień, pomoże nam w tym także wywiad z początku książki przeprowadzony z profesorem Bunonem Hołystem. Jednak mimo wszystko ciężko uwierzyć w to, że człowiek zdolny jest do takiego okrucieństwa i sadyzmu – niektóre historie po prostu były nad wyraz przerażające i odrażające. Dobrą rzeczą jest jednak to, że możemy snuć własne podejrzenia co do psychiki morderców. Ogólnie można zauważyć tendencję, że są to osoby, które mają za sobą urazy z przeszłości czy też ciężkie dzieciństwo, chociaż niektórzy od małego wykazywali skłonności sadystyczne.

Książka została bardzo ładnie wydana, historia każdego mordercy jest zaopatrzona w zdjęcie, pseudonim, lata życia i krótki cytat lub opis, który przygotowuje nas na to, co dostaniemy dalej. Stanowi ona zbiór wielu różnych biografii, dosyć drastycznych, ale moim zdaniem ciekawych. W sumie już od paru lat ciekawią mnie seryjni mordercy – ich psychika, motywy, którymi się kierują i podejście do życia. Cieszę się, że mogłam przeczytać tę pozycję, ponieważ na pewno stanowi ona znakomity początek mojej przygody z zagłębieniem się w psychikę sadystów. Zdecydowanie godna uwagi książka, którą poleciłabym każdemu – ot tak, z czystej ciekawości. Jednak osoby o słabych nerwach mogą przez nią nie przejść. Ogółem polecam, ponieważ jest bardzo dobrze wykonana, na swój sposób wciągająca i interesująca.

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu:





W końcu czuć wiosnę w powietrzu! :) Aż zaczęłam robić późne wiosenne porządki :) No i weszłam sobie dzisiaj do Matrasa i takim to dziwnym trafem zakupiłam 6 książek korzystając z promocji "Kup jedną, drugą dostaniesz za grosz" czy jakoś tak :)


Właściwie, to te trzy u dołu mam już przeczytane, ale uwielbiam Richelle Mead, a zwłaszcza serię o Georgie i Eugenie, dlatego muszą być na półce! :) Seria pani Lili.. czytałam tylko "Wołanie z mroku" i to dawno, a teraz mam wszystkie 3 książki na półce, więc mogę zacząć porządnie - od początku.
No i dwie pierwsze pozycje - nie mogłam inaczej :D Moje zboczenie do genetyki i biotechnologii zrobiło swoje :)

Komentarze

  1. Autorstwa Poppek czytałam dotychczas jedną książkę. Było to "Życie prywatne dyktatorów XX wieku". Przyznam, że całkiem ciekawa pozycja i myślę, że po "Seryjnych..." też kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taaa... bo ja nie pragnę niczego ponad pochłanianie wywodów o genach i czipach. Wiesz Meg, mi wystarcza podręcznik do biologii, więc Twój zakup uważam za co najmniej podejrzany... '-_-
    Aha! Tylko nie próbuj eksperymentować z czipami na Hinacie! =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chłopie, ja mam zamiar być genetykiem molekularnym :D A i tak jakby mi zaproponowali pracę w tajnym laboratorium z genetyką, chipami czy czymś to się zgadzam od razu bez mrugnięcia okiem :D

      Usuń
  3. Całkiem przyzwoita pozycja! A czemu u mnie w mieście nie ma Matrasa?! Ehhh.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zainteresowałaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio jakiś boom na takie książki jest, ale nie mam nic przeciwko. Interesuje mnie ta tematyka, więc chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Odczuwam chorą fascynację tego typu tematyką, koniecznie zakupie :) Jaki tam boom, zawsze tego typu tytułów jest za mało :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nawet nie wiedziałam o tej promocji na matrasie! "Wołanie z mroku" kusi, bo mam pierwszy i trzeci tom, a drugiego nie.
    Recenzowanej książki niestety nie przeczytam, skoro ostrzegasz o przemocy. Zniosłabym opisy, ale nie przepadam za takowymi.

    Chcę przy okazji zaprosić do mnie na bloga, gdyż zbieram listę autorów zagranicznych i polskich, którym czytelnicy chcieliby zadać pytania. Mam już zgodę od Josephine Angelini. Pozostałe dwie autorki mają odpowiedzieć na dniach. Zapraszam do podawania pytań i propozycji autorów, najchętniej tych od książek paranormalnych :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ładny zbiór nawet nie wiedziałam, że jest taka promocja w Matrasie ;d

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jestem wrażliwcem, a seryjni zabójcy od dawna mnie fascynują. Dlatego ta publikacja to mój numer jeden :-)

    Bardzo interesująca jest ta promocja w Matrasie, ja na razie dałam sobie spokój z nowymi zakupami, ale , ale, nie wiem czy się nie skuszę :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od dawna mam ochotę na tę książkę. A o promocji w Matrasie nie wiedziałam, dzięki za info.

    OdpowiedzUsuń
  11. Co do książki, to niestety nie dla mnie :)
    Natomiast książeczki na dole, to miód dla mej duszy! Mead i jej Sukkub - wielbię! Liu - też sobie cenię :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam takie historie i postacie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Intrygująca i przerażająca pozycja. Jak natrafię kiedyś na tę książkę to przeczytam. :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Książkę nie wydaje się być zbyt przyjemną lekturą, ale na pewno ciekawą. Chętnie przeczytałabym :3

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze mnie fascynowała psychika morderców. Chociaż nie wiem, czy zniosę coś takiego jak gwałt.. to dość drażliwy temat.

    OdpowiedzUsuń
  16. Tylko czekam, kiedy w końcu ta książka trafi w moje ręce... Jest to pozycja, której nie mogę sobie odpuścić, więc muszę jak najszybciej ją zdobyć.

    OdpowiedzUsuń
  17. Przyszła wiosna, czas na książkę o seryjnych mordercach:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze :)

A book is a dream that you hold in your hands...

A book is a dream that you hold in your hands...

Reading is dreaming with open eyes...

Reading is dreaming with open eyes...